wtorek, 16 września 2014

Dzierzba Gąsiorek.

Najpierw myślałam, że to sokół. Potem, że kukułka. Nawet nazwałam folder ze zdjęciami tego ptaka "kukułka dziwna". A potem już nie wiedziałam o co chodzi i prawdę mówiąc - nie wiem po dziś dzień.
Zdjęcie z niemal całą pewnością przedstawia ptaka będącego dzierzbą gąsiorkiem i to samicą dzierzbą gąsiorkiem. Mam jednakowoż względem zadecydowania ostatecznego o tym uczucia mieszane, gdyż:

1. W pobliżu tej samicy nie było samca gąsiorka.
2. W pobliżu tej samicy był tylko samotny i z całą pewnością dorosły samiec dzierzby sawannowej.
3. Nie jest to samica dzierzby sawannowej, bo samice dzierzby sawannowej nie wyglądają w ten sposób.
4. W Subukia nie ma dzierzby gąsiorka!

Wszystko to sprawia, iż nie wiem już nawet czy to na pewno jest ptak. Wszelkie rysopisy idealnie jednak odpowiadają temu, jak wygląda samica gąsiorka. Zakładam więc, że wbrew przeciwnościom wszelkim, może to być ona. Może to być nawet bardzo młoda samica gąsiorka.
Gąsiorek występuje w Europie, Azji i Afryce. Występuje nawet w Polsce i nawet w Szwecji. Często mieszają się z innymi dzierzbami, przez co później stajemy się świadkami istnienia dziwnych dzierzbowych wynaturzeń i mutacji. Gąsiorek wędruje daleko i chętnie. Przez pół roku żyje sobie, dajmy na to w Polsce, a przez drugie pół - w Kenii.
Polują przesiadując na drzewach, słupach i płotach, gdzie wypatrują swych ofiar - owadów, robaków, małych pisklaczków innego gatunku, myszy czy małych węży. Proces okrutnego mordu przebiega tak, jak w przypadku dawniej opisywanej przeze mnie dzierzby białobarkowej. Ofiara zostaje pochwycona, uniesiona, a następnie nabita na pierwszy lepszy kolec czy cierń (bywa, że dzierzby miewają swoje ulubione ciernie i kolce). Tam wije się to upolowane stworzenie i zostaje powoli zjadane. Jeśli zdarzy się, że dzierzba naje się przed ukończeniem posiłku, resztki rozczłonkowanej ofiary zostają na później.
W Polsce dzierzba gąsiorek objęta jest ochroną. Ludność żyjąca w okolicach zamieszkiwanych przez dzierzby, wystawia na swych polach i łąkach specjalne słupy, mające dzierzbom pomóc żyć. 
Dzierzba gąsiorek, Lanius collurio.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Łabędź niemy

Mam takie silne przeczucie, że pisałam już o łabędziach, ale mój blog upiera się, że nie. No to jak nie, to nie, piszę dzisiaj. Łabędzi ni...