niedziela, 30 kwietnia 2017

Tukan wielki

Oglądam czasami filmy. Ostatnio nie, bo wciągnął mnie "Castle", ale przed tym serialem oglądałam filmy. Któregoś dnia odkryłam, że niemieckie produkcje są całkiem niezłe i wtedy zaczęłam oglądać niemieckie filmy i w ten sposób trafiłam na "W pogoni za nieszczęściem". Nie jest istotne, o czym on był, ale najważniejsze, że główna bohaterka miała w domu własnego tukana.

Jest to niestety jedyna rzecz, która w tym filmie zrobiła na mnie duże wrażenie i jedyna, którą zapamiętałam. Tukan był stary, mieszkał w klatce i wydawał świetne dźwięki. Myślę, że "świetne dźwięki" to adekwatne określenie do tego, co wydaje z siebie tukan.

Ostatnio uczepiłam się tematu egzotycznego i kolorowego ptactwa, ale lubię pisać co mi w duszy gra, a nie to, co powinnam. Teraz gra mi tukan, a powinnam pisać magisterkę. Pokazywałam Bartkowi jutubowe filmy z tukanami w roli głównej, ale standardowo nie był oczarowany.

Tak robi tukan:


Tukan wielki jest największym i najpopularniejszym przedstawicielem rodziny tukanowatych. Mieszka w Ameryce Południowej i łatwo go poznać po wielkim dziobie i świetnych dźwiękach.

Wydaje się, że dziób tukana to absolutny hit pośród żartów okrutnej Mateczki Natury, ale na drugi rzut oka okazuje się on całkiem przydatny. Dziób tukana jest bardzo lekki, ale jednocześnie wytrzymały. Służy do łatwego sięgania po owoce, łapania owadów w locie i regulowania ciepła w tukanim organizmie.

Ptaki te lubią spędzać czas w towarzystwie innych tukanów, tworzą stada do 20 osobników. Razem zdobywają pożywienie, organizują walki na dzioby, rozmawiają ze sobą itd. Spożywają przede wszystkim owoce, owady, od czasu do czasu trafia się też jakaś jaszczurka. Ponoć ulubionym pożywieniem tukana są banany.

Tukany są spokrewnione z dzięciołami, ale nie potrafią same sobie wydłubać dziupli w drzewie. Zwykle przepędzają inne ptaki z gniazda albo wpraszają się do drzewnych pustostanów. Przepędzanie jest ciekawą sprawą, bo to kolejna rzecz, którą można zrobić przy użyciu dziobów. Mniejsze ptaki boją się dzioba takiego tukana, bo jest żółty i przerażający.

Dorosłe tukany składają w przejętych dziuplach 2 do 4 jaj, z których po 16 dniach wykluwają się młode tukany.

Młody tukan. Źródło: Wikimedia.
Na szczęście tukany nie są zagrożone wymarciem. W Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych oznaczony jest jako LC - least concern - najmniejszej uwagi. W lasach Ameryki Południowej żyje sobie zatem cała masa szczęśliwych tukanów.

Tukan, Toco Toucan, Ramphastos toco. Źródło: Wikimedia. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Łabędź niemy

Mam takie silne przeczucie, że pisałam już o łabędziach, ale mój blog upiera się, że nie. No to jak nie, to nie, piszę dzisiaj. Łabędzi ni...